onsdag 17 mars 2010

I genito-orala farvatten

Det här inlägget är ett svar i en diskussion på Polyheart angående risker med oskyddat oralsex, och hur man ska förhålla sig till dessa risker.

Det är en vanlig skyddsstrategi med skyddat vaginalt/analt penetrationssex och oskyddat oralsex (med eller utan manlig ejakulation). Det är nog den vanligaste "skyddsnivån" jag stött på. Att det är vanligt tror jag beror på framför allt tre saker:

* Den lägre smittrisken vid oralsex

* Att kondom också skyddar mot graviditet vid vaginalt penetrationssex

* Att besväret (känns mindre, smakar illa, krångliga skydd/svåra att få tag på) är relativt större vid oralsex

Visst är det inte helt säkert att ha oskyddat oralsex, men det är resultatet av en (mer eller mindre medveten) beräkning och jag tycker att risken måste sättas i relation till andra risker för att bli intressant. Trots allt, penetrationssex med kondom är inte heller riskfritt; ja, det är ju lite inom sex är ju riskfritt och trots det är det få som väljer det enda helsäkra, total avhållsamhet. Rent krasst handlar det väl om att få en rimlig kvot mellan njutning och risk.

HIV är väl den enda riktigt ordentligt farliga smittan vid oralsex. Tyvärr verkar det ju vara dåligt med riskstatistik för smitta vid oralsex, mer än att det är känt att risken är mindre än vid penetrationssex. Dock: Forskningssammanställningar över risken att en HIV-positiv person smittar sin monogama partner över tid visar att kondom vid samlag bara minskar risken med ~80 % (med reservation för att folk slarvar och kondomer går sönder - precis som i verkligheten). Sannolikt är det därför minst lika riskabelt att ha penetrationssex med en HIV-positiv *med* skydd jämfört med att ha oralsex *utan* skydd (manlig ejakulation möjligtvis undantagen).

Andra sjukdomar då?

Herpes. HSV-2 smittar mycket sällan från könsorgan till mun. HSV-1 är ju det vanliga munsårsviruset så här finns förstås stor smittrisk. Fyra av fem personer bär redan på viruset och kan inte smittas igen, och av de som smittas får tre av fyra symtom. Enstaka få drabbas av riktigt besvärliga munsår. Herpes kan orsaka riktiga otrevligheter som hjärn- och hjärnhinneinflammation, men det är extremt ovanligt. Det är betydligt större risk att drabbas av herpes av hångel. Vem skyddar sig vid hångel?

Kondylom: Viss koppling till ökad risk för ovanliga cancerformer, jag är lite osäker men tror att det är cancer i halsmandlarna eller i svalget det handlar om. Återigen en perspektivfråga, kondom skyddar måttligt bra så för kvinnor är antagligen vaginalsex med kondom farligare än oralsex utan. Vaccin är bra.

Syfilis: Kan smitta oralt, men även om smittan är på uppgång så lär den som blir smittad av oralsex bli den första i Sverige på många årtionden.

Klamydia: Kan infektera i halsen men ger såvitt jag vet sällan några konsekvenser av det. Möjligtvis kan man gå odiagnosticerad och sprida smittan vidare.

Gonorré: Gonorré kan också ge halsinfektioner. Väldigt smittsamt vid penetrationssex, antagligen mindre smittsamt oralt. Kruxet med halsgonorré (precis som genital) är att många bakterier är högresistenta och svårbehandlade. Några allvarliga följdverkningar har jag inte hört talats om.

Hepatit B: Hepatit ska väl också nämnas. Huruvida det smittar via oralsex är okänt men i allmänhet är det en mycket smittsam sjukdom, mot vilken vaccin finns. Vaccin kan ju vara en bra idé i synnerhet för den som är någorlunda promiskuös.

Slutsatsen är väl att det är mindre riskabelt att ha oskyddat oralsex jämfört med penetrationssex, antagligen även skyddat sådant.

Det är mer försiktigt att använda skydd vid oralsex än att inte göra det - vilket låter självklart, men det jag vill säga är att det innebär en signifikant relativ riskminskning. Däremot är riskerna i absoluta tal små, så huruvida det är oförsiktigt att ha oskyddat oralsex står väl i relation till andra risker här i världen: "är det oförsiktigt att åka bil?"

Allt det andra måste ju vägas in, hur ofta man har nya partners, vad man vet om deras sexuella historia, hur ofta man testar sig, hur stor personlig katastrof en sjukdom skulle vara, och allt det. Personligen tycker jag att det är bra om så många som möjligt skyddar sig vid oralsex, det minskar ju faktiskt förekomsten av sexuellt överförbara infektioner i samhället. Om jag själv vill leva upp till den standarden strikt är en knepigare fråga...

3 kommentarer:

  1. Jag blir lite förvånad över den relativt höga siffran för överföring hiv-positiv - partner. Jag undrar hur det mäts. Är det nysmittade som uppger en hivpositiv partner? Och har de verkligen använt kondom? Jag kan i alla tänka mig ett visst ljug från informanterna eftersom hiv-positiva under behandling är såpass lågsmittande. Det kan alltså hända att man invaggas i säkerhet och kör utan ibland. Kanske vet man inte att vanliga infektioner höjer smittrisken eller att antal virus i sperma är högre än i blodet. Jag vet inte, jag. (Om jag vore med en hivpositiv svensk partner, körde utan och blev smittad så skulle jag inte ange honom som smittkälla pga vår lagstiftning.)

    Siffror över hivrisken vid oralsex verkar svåra att få fram. Risken är av allt att döma låg men inte försumbar. Och numera vet man också att även påsättning av en - på en + utan kondom är riskablare än man tidigare trott, i alla fall om man får tro Bareback Health. http://www.barebackhealth.net/health.html

    SvaraRadera
  2. Jag blev själv förvånad. Siffrorna är tagna ur huvudet men väsentligen överernsstämmande med en metaanalys från Cochrane Library, alltså av hög vetenskaplig kvalitet. Om jag minns rätt var det en sammanställning av ungefär lika delar studier från USA och från olika afrikanska länder. Behandlingsstatus framgick inte men om de randomiserats på rätt sätt borde det inte påverka den relativa skillnaden mellan grupperna.

    Det finns förstås en rad tänkbara felkällor, som att kondom inte använts eller använts på fel sätt i gruppen som "alltid" använde kondom, så i den perfekta situationen är säkerheten förstås bättre. Om man själv ser till att göra på rätt sätt är det ju en tröst, men på befolkningsnivå är det väl tyvärr ett faktum att folk inte använder kondom trots att de borde och använder den på fel sätt. Ljug kan ju förekomma men jag tror att studierna bara avsåg monogama par så jag tror inte att det spelar in så mycket. 80-90 % kan nog vara en rimlig siffra för det allmänna fallet. Tyvärr.

    Det vore ju intressant att kunna jämföra siffrorna mellan behandlade och icke-behandlade. Jag kan tänka mig att de flesta smittor sker från en icke-behandlad HIV-positiv. Det är många siffror man skulle vilja få fram!

    Jag ska titta mer på Bareback Health. Det om risken för HIV-negativa är ju t.ex. mycket intressant. Jag råkade också se "Sero-sorting", verkar avancerat, jag undrar hur mycket det görs i praktiken. Vet du om det är en etablerad och trovärdig sida?

    SvaraRadera
  3. Sajten har i alla fall funnits i många år, och de verkar använda sig av den medicinska kunskap som finns. Jag tror att de är trovärdiga, med betoning på tror.

    SvaraRadera